سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشه ات تو را به راه راست هدایت می کند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :2
کل بازدید :20786
تعداد کل یاداشته ها : 14
103/1/9
2:40 ع

  1. برف، درست مانند الماس و نمک، یک کانی (mineral  ) است.

 

2. بیشتر دانه های برف شبیه تزئینات توری که بچه ها از کاغذهای تا شده می برند، نیستند! ذرات برف معمولاً خوشه هایی از کریستال های متقارنی هستند که به یکدیگر چسبیده اند.

 

3. هیچ دو دانه ی برفی شبیه هم نیست! (خیر این طور نیست!!) بسیاری از کریستال ها در مراحل اولیه ی شکل گیری شان تقریباً همانندند و کریستال هایی هم که کاملاً شکل گرفته اند، دیگر کاملاً شبیه همدیگر هستند

 

 

  4. پهنای یک کریستال برف می تواند 50 برابر ضخامتی که دارد، باشد. بنابراین اگرچه کریستال ها می توانند با رشد آزمایشگاهی بیش از دو اینچ (هر اینچ برابر 54 / 2 سانتیمتر) پهنا داشته باشند، معمولاً بسیار نازک تر از یک تکه کاغذ هستند.

 

5. در مرکز تقریباً هر کریستال برف، یک ذره ی بسیار ریز غبار وجود دارد که می تواند هر چیزی باشد، از خاکسترهای آتشفشانی گرفته تا ذره ای از فضای خارج از جوّ زمین.

 

6. همچنان که کریستال در اطراف آن ذره رشد می کند، شکل آن بر اثر رطوبت، دما، و باد تغییر می کند. پیشینه ی ذرات برفی که بر زمین می بارند، در طرح پیچیده ای که به خود می گیرند ثبت می شود.

 

7. تقریباً 90 تا 95 درصد برف تازه را هوا تشکیل می دهد، که آن را به چنان عایق حرارتی خوبی تبدیل می کند.

 

8. کولاک های رعدآسا - کولاک شدید همراه با رعد و برق قابل مشاهده - کمیاب است. ولی برخی از دانشمندان بر این گمان هستند که تمام رعد و برق ها از برفی پدید می آیند که از دید ما خارج است: کریستال های یخ در ابرها با یکدیگر برخورد می کنند و الکتریسیته را به وجود می آورند.

 

9. بر اساس «رکوردهای جهانی گینس» (Guinness   World Records  )، بزرگترین دانه های برفی که تاکنون ثبت شده، 15 اینچ و در سال 1887 بوده که «مونتانا» (Fort Keogh, Montana  ) را به محاصره درآورده بود.

 

10. گاهی گزارش هایی از بارش برف قرمز، زرد یا سیاه از آسمان نیز شده، که احتمالاً به دلیل گرده افشانی گیاهان، ذرات معلق در باد یا خاکستر آتشفشانی و دوده است.

 

 11. هرگز «برف قرمز» را نخورید: «برف هندوانه ای»، ذرات قرمز رنگ معلق که بوی هندوانه ی تازه را می دهند، رنگ شان را از گونه ای جلبک های رنگ دانه ای می گیرند که در یخ می روید. این نوع برف خیلی خوش مزه است، ولی خوردن آن اشکتان را درمی آورد.

 

12. به سبب اشتیاق فزاینده برای اسکی و برف نوردی (snowmobiling   / ماشین مخصوص حرکت روی برف)، تلفات ناشی از سقوط بهمن در ایالات متحده در طول 50 سال اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. حدود 270 نفر در طول ده سال گذشته به همین دلیل جان شان را از دست داده اند، که یک پنجم آن ها در کلرادو (Colorado  ) بوده است.

 

13. احتیاجی نیست که یواش حرف بزنید: فریاد زدن، خواندن سرودهای کوهستانی و بیشتر صداهای بلند دیگر، بهمن راه نمی اندازند.

 

14. سفیدپوش ترین منطقه ی ایالات متحده، «والدز در آلاسکا» (Valdez, Alaska  ) است - نزدیک ایالت نفتی - که به طور میانیگین سالانه 326 اینچ برف در آن جا می بارد.

 

15. ولی در قطب ها برف زیادی نمی بارد. بیشتر کولاک های آن جا بر اثر وزش باد و پراکنده شدن برف های قدیمی به اطراف به وجود می آیند.

 

16. در آنتارکتیکا (Antarctica  ) - سرزمینی در قطب جنوب - برف فراوانی که بر روی زمین نشسته، امواج صدا را با پژواکی باورنکردنی منعکس می کند. برخی از پژوهشگران می گویند صدای انسان را از فاصله ی یک مایلی (هر مایل برابر 1610 متر) شنیده اند.

 

17. داستان های افسانه ای (urban legend   - داستان های غیر واقعی یا نیمه واقعی که بیشتر شایعه اند …) را باور نکنید که می گویند فرهنگ های اینوییت (Inuit   - ساکنان بومی مناطق قطب شمال، آمریکای شمالی و گرینلند) صدها واژه برای برف دارند. بسیاری از زبان شناسان می گویند گویش های بومی فراوان و راه های زیادی برای تلفظ یک کلمه وجود دارد، مانند شمردن تعداد کلمه هایی که اروپایی ها برای «دوست داشتن» (love) دارند.

 

18. «ویلسون بنتلی» دانه برفی (Wilson A. Bentley / 1865-1931) نخستین عکس ها را از کریستال های برف در سال 1885، با نصب یک دوربین معمولی به یک میکروسکوپ، و با مهارت تمام از بال بوقلمون یخ زده، گرفت. او پس از گرفتن 5000 تصویر از کریستال های بی حس، بر اثر بیماری ذات الریه (pneumonia) درگذشت.

 

19. برف فراوان، می تواند باعث پریشانی فرد شود. پیبلوکتاک (Pibloktoq)، نوعی حمله ی عصبی (hysteria) کمتر شناخته شده است که در میان مردمان ساکن مناطق شمالی مشاهده شده، و می تواند موجب بروز بسیاری از نشانه های بیماری زا شود، از جمله اکولالیا (echolalia) - تکرار و تقلید بی معنی سخنان دیگران - و برهنه در میان برف ها دویدن.

 

20. یخ بندان بزرگ: بر اساس تئوری «snowball Earth»، حدود 600 میلیون سال پیش، سیاره ی ما تقریباً به تمامی از برف و یخ پوشیده شده بود. عده ای استدلال می کنند که هیچ گونه حیات همتافت (complex) قادر به زندگی در چنان سرزمین عجیب و سردی نبوده است.

 

 

 

منبع: Discover

 

 

 

 

 


90/2/9::: 2:1 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ دوستان ارزوی بهترین ها را برای شما دارم. به وبلاگم سربزنید و نظر بگذاری . خوشهال میشم.........